چشم چراني
نوشته شده توسط : بــــــهـــــــــمن مــــعـــــــصــــــومـــــــی

 

ارتباط دختر و پسر باچشم چرانی
روابطدختر و پسر در جامعه ديني                    
  
 
چشم مهمترین وسیله ارتباط انسان با جهان خارج است: می‌گویند 75 درصد آموزش، یادگیری و تأثیرپذیری انسان از راه چشم و 25 درصد از طریق بقیه حواسپنج گانه صورت می‌گیرد. چشم از اصلی‌ترین شاهراه‌های ورودی به پایتخت وجودمان؛ یعنیقلب و روحمان می‌باشد. چه خوب گفته‌اند شنیدن کی بود مانند دیدن .
با عنایت به ارزش و عظمت این نعمت و موهبت الهی، مدیریت و کنترل آپیش نیازهای تربیت، تزکیه و رسیدن به آاجتماعی به شمار می‌آید.
در سوره نور، آیه 30 چنین آمده است: «قل للمومنین یغصُّوامِن ابصارهم»؛ به مردان مؤمن بگو تا چشم از نگاه ناروا بپوشانند.
این آیات این روزها نیز باید برای ما و جوانان ما بهکرّات تلاوت و مورد تأمل قرار گیرند که نگاه به نامحرم جان و جسم آدمی را می‌خراشدو روح و روان و جامعه را به شدت آلوده و مجروح می‌سازد.
و در همان سوره، آیه 31 تأکید شده است: «قل للمومنات یغضُضنمِن ابصارهِنَّ»؛ به زنان مؤمن بگو تا چشم از نگاه ناروا بپوشانند.
در شأن نزول آیه از امام باقر(علیه‌السلام) چنین نقل شده است: جوانی از انصار درمسیر خود با زنی روبرو شد و در آن روز زنان مقنعه خود را در پشت گوش‌ها قرارمی‌دادند طبعاً گردن و مقداری از سینه‌ی آنها نمایان می‌شد. چهره آن زن نظر آن جوانرا به خود جلب کرد و چشم خود را به او دوخت و هنگامی که زن گذشت، جوان همچنان باچشمان خود او را دنبال می‌کرد، در حالی که راه خود را ادامه می‌داد تا این که واردکوچه تنگی شده و باز همچنان نگاه بر قامت و چهره زن دوخته بود و به پشت سر خود نگاهمی‌کرد ناگهان صورتش با شیشه یا استخوان تیزی که از دیوار بیرون زده بود برخورد کردو صورتش مجروح شد و خون بر گونه‌هایش جاری شد. جوان بلافاصله به خود آمد و به شدتناراحت شد. نزد رسول خدا آمد(رهبر مسلمین همواره مرجع مراجعات مردم بوده و آرامشگردلهای ناآرام آنان است) و ماجرا را بازگو کرد. در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیهفوق را آورد.
این آیات این روزها نیز باید برای ما و جوانان ما به کرّات تلاوت و مورد تأملقرار گیرند که نگاه به نامحرم جان و جسم آدمی را می‌خراشد و روح و روان و جامعه رابه شدت آلوده و مجروح می‌سازد.
علاوه بر آیات مذکور روایات زیادی را در منابع و متون دینی می‌خوانیم که دراینجا به چند نمونه اکتفا می‌کنیم:
امام علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: نگاه حرام پیشاهنگ فتنه‌هاست.» (غررالحکم، ج 1، ص 262)
امام صادق(علیه‌السلام) تصریح می‌کنند: نگاه کردن به نامحرمتیری است زهرآلود از ناحیه شیطان و چه بسیار نگاه‌هایی که حسرت و تأسف طولانی را بهدنبال خود می‌آورد. (وسایل الشیعه، ج 14، ص 138)
امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید: هر کس چشمش به زنی (نامحرم) بیفتد و چشم خودرا از او بگرداند و به طرف آسمان نگاه کند، یعنی رو به جانب لطف خدا نماید او را باحوریان بهشتی تزویج نماید.» (وسایل الشیعه، ج 1، ص 139)
و نیز حضرت علی(علیه‌السلام) در توصیف مؤلفه‌های متقیان می‌فرماید:
ن از اصلی‌ترین
«متقین چشمان خویش را از آنچه خداوند بر آنها حرام کرده فرو می‌گیرند و نظر راکوتاه می‌کنند و گوش‌های خود را وقف شنیدن علم و دانش سودمند می‌سازند.» (نهجالبلاغه، خطبه متقین)
مگر زنانی که دست‌های خود را بریدند و در نظر زلیخا وناظران مجلس رسوا شدند؛ بهای نگاه به اندام و چهره نامحرم نبود؟ مگر پیروزی یوسف برنفس و وسوسه‌های شیطانی زلیخا محصول کرامت و مهار و مدیریت ارتباط با نامحرمنبود؟
زلیخا و عواقب تلخ یک نگاه
داستان واقعی و قرآنی یوسف و زلیخا را همه بارها خوانده و شنیده‌ایم. (لذا ازآوردن آن خودداری می‌کنیم) داستانی که نویسنده آن خداوند متعال است. عبرتی برایتمامی آنان که کنترل چشم را در اختیار می‌گیرند و نه این که اختیار خود را دراختیار چشم این مهمترین عضو ارتباطی قرار می‌دهند. کوتاه سخن این که، آن هم رنج وعذاب و شکنجه‌ای که زلیخا تحمل کرد، و همه جوانی و ثروت و شخصیت خود را به حراجگذاشت و رسوای عالم و آدم شد و سالیانی متمادی در رنج دوری و دیدار یوسف سوخت وساخت، مگر هزینه یک نگاه به اندام (و نه اندیشه) یوسف نبود؟
مگر زنانی که دست‌های خود را بریدند و در نظر زلیخا و ناظران مجلس رسوا شدند؛بهای نگاه به اندام و چهره نامحرم نبود؟
مگر پیروزی یوسف بر نفس و وسوسه‌های شیطانی زلیخا محصول کرامت و مهار و مدیریتارتباط با نامحرم نبود؟
 
ما کجا و یوسف صدیق کجا؟
البته مبادا همچون بسیاری از مخاطبان قرآن و سنت، خود را به دلیل پیامبر و اماممعصوم نبودن، از مقامات معنوی معاف نموده و با این توجیه که ما کجا و یوسف صدیقکجا؟ خود را مخاطب آیات و روایات ندانیم.
در برابر توجیه این گروه از توجیه‌گران، مرور زندگی زنان و مردان جوانی که دراین راه گام برداشتند بهترین و صریح‌ترین پاسخ است.
داستان زندگی بزرگانی چون رجبعلی خیاط ها و ابن سیرین‌ها ودهها نمونه دیگر از جمله مستنداتی هستند که مطالعه و مرور آنها برای کسانی کهاستعداد و قابلیت‌های خدادادی خود را ناچیز شمرده و نه بر دیده خود مهار می‌زنند ونه بر دل خود. دل و دیده را محل و میدان تاخت و تاز پرهزینه نامحرمان قرار داده وحاصلی جز اضطراب، استرس، احساس حقارت و تنهایی و در نهایت شکست در انتخاب همسر وازدواج و ...
رامش و نشاط روحی، روانی و حفظ امنیت و ثبات
به همین دلیل اسلام عزیز توجه و تأکید ویژه‌ای به این امر مهم داشته و عاقبت وسرنوشت شومی را برای کسانی که نگاه خود را تحت کنترل و مدیریت خود ندارند پیش بینینموده است.
این بحث مهم و کلیدی در حوزه روابط گروههای غیر همجنس بویژه روابط دختران وپسران از محوری‌ترین مباحث به شمار می‌آید که نباید مورد غفلت و فراموشی واقع شود،لذا در این بخش از مطالب بجاست نگاهی قرآنی و روانی را هر چند به اختصار مورد تأملو توجه قرار دهیم، امید است، آنان که بدنبال روابط دینی و روانی سالم و آراممی‌باشند، مستندات محکمی را در اختیار داشته و با انگیزه و آگاهی بیشتر و تجربهمدیریت این شاهراه مهم کشور وجود خود همت گمارند.
در قرآن کریم در مورد کنترل چشم؛ آیاتی صریح و روشن آمده اایرادی را برای افراد مسلمان در حوزه ارتباط بصری با نامحرم باقی نمی‌گذارد، توجهکنید:
خالی از لطف و پیام نخواهد بود که بدانیم؛ امور اخلاقی و مؤلفه‌های ممتاز انسانیو فطری، اموری تجربی هستند. چیزی شبیه تجربیات پزشکی. به عبارتی روشن‌تر، همانطورکه در عرصه بیماریهای جسمی، کارشناسان و متخصصان ذیربط با تجمیع تجربیات، به نتایجمشخصی می‌رسند و نسخه و دارو تجویز می‌کنند، در حوزه بیماری‌های اخلاقی نیز با نگاهو نظری به تجربیات و حوادث گذشته به نتایج روشن و واضحی می‌رسیم که مثلاً قمار وشراب و نگاه به نامحرم ... و بطور کلی ترک واجبات و مبتلا شدن به گفتار و رفتار غیراخلاقی و نامشروع، نگاه و نظرهای آلوده، در طول تاریخ حاصلی جز انحطاط و انحراف وافسردگی و عقب ماندگی نداشته و نخواهد داشت.
حضرت علی(علیه‌السلام) در توصیف مؤلفه‌های متقیان می‌فرماید:
«متقین چشمان خویش را از آنچه خداوند بر آنها حرام کرده فرو می‌گیرند و نظر راکوتاه می‌کنند و گوش‌های خود را وقف شنیدن علم و دانش سودمندمی‌سازند
 
عمر ما آنقدر طولانی نیست که همه آنچه را که دیگرانتجربه کرده‌اند و به بانک اطلاعات و تجربیات بشری اندوخته‌اند، ما نیز به تکرارآنها بپردازیم تا خود به تمام وجودمان حس و لمس کنیم که ارتباط عاطفی و بصری و حسیبا نامحرم چه عواقب و عوارض تلخ و ناگواری دارد.
پس بیاییم به آنچه خالق هستی در قرآن کریم تعیین و تبیین فرموده و آنچه که حاصلتجربیات بشری است عمل کنیم تا به چاهی و راهی نیفتم که هزاران دختر و پسر، و زن ومرد جوان گرفتار شده و خود، خانواده و جامعه را در گرداب و دور باطل ناآرامی،پژمردگی و انحطاط فرو انداخته‌اند.
 
ابراز محبت و ارتباط تلفنی
گاهی سئوال می‌شود آیا از نظر شرع مقدس اسلام ابراز محبت بهجنس مخالف و یا صِرف ارتباط تلفنی بدون این که قصد و منظور بدی داشته باشیم اشکالدارد؟
پاسخ ساده و صریح این است که هر نوع ارتباط با جنس مخالف اگر پنهانی، شخصی و عاطفی و تحریک آمیز باشد (حتی برای یک طرف) طبق نظر اسلام، حرام است. اینگونه روابط یا زمینه ازدواج‌های ناموفق و ناپایدار و پر تنش را بوجود می‌آورد و یا موجب توسعه روابط و دلبستگی‌های زیاد شده و آثار و عوارضی اخلاقی، اجتماعی و تحصیلی و روانی نامطلوبی را بوجود می‌آورد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.ست که جای هیچ شبهه و



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 493
|
تعداد امتیازدهندگان : 165
|
مجموع امتیاز : 165
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: